Wij helpen u
graag verder!
Het tempo waarin nieuwe technologieën worden ontwikkeld gaat steeds sneller. Er zat meer dan 50 jaar zit tussen het moment dat de telefoon werd uitgevonden en het moment dat de helft van de Amerikanen thuis een telefoonaansluiting had. Er zit 38 jaar tussen de uitvinding van de radio en het moment dat er 50 miljoen luisteraars waren. Maar Facebook had al 6 miljoen gebruikers in haar eerste jaar. En 100 keer meer in de daarop volgende 5 jaar. Internet of Things (IoT) is één van de nieuwste trends die razendsnel uitgroeit tot nieuwe standaard. Of niet?
Recent deed McKinsey onderzoek naar de impact van IoT op de wereldeconomie. Ze analyseerden 150 situaties en kwamen uit op een ongelofelijk bedrag van tussen de $4 biljoen en $11 biljoen in 2025 als jaarlijkse impact op de wereldeconomie. Daarbij zien zij de impact binnen de industrie als het grootst. Denk daarbij efficiency in de operatie en aan predictief onderhoud.¹
TNO meldt dat er in de toekomst ruim 50 miljard machines en apparaten met elkaar in verbinding staan. Dit wordt onderschreven door de analyses van IBM. Wat daarbij vooral duidelijk wordt, is dat het aantal “things” dat via het internet is verbonden, exponentieel toeneemt.
Het IoT wordt vaak beschreven als “het verbinden van alledaagse apparaten door ingebouwde sensoren en actuatoren, die via het Internet-Protocol met elkaar verbonden zijn en gegevens uitwisselen, zonder tussenkomst van mensen”. Denk bij alledaagse apparaten aan een huiskamerthermostaat. Of aan een industrieel product als een pompgemaal dat wordt uitgerust met sensoren die de conditie, de omgevingstoestand en/of het verbruik meten. Via een IP-adres heb je toegang tot de sensoren en kunt deze uitlezen. De informatie die wordt verzameld, wordt opgeslagen in een (cloud) database en komt daarmee beschikbaar om er allerlei acties op te ondernemen.
De grote toegevoegde waarde van het IoT ligt dan ook in het feit dat we de informatie kunnen gebruiken om er – al dan niet automatisch – op te reageren en dat we de informatie kunnen delen met andere objecten. De vraag is hoe we deze technologie gaan inzetten om onze bedrijven en economie te versterken. Want juist door het samenvoegen van apparaten, ontstaan veel nieuwe mogelijkheden. En nieuwe businessmodellen.
De technologische middelen die nodig zijn om IoT toe te passen, zijn vaak niet nieuw, en worden snel goedkoper. Bijvoorbeeld het LoRa-netwerk (Long Range Low Power), dat wordt uitgerold door KPN. Voor 200 euro is er al een gateway beschikbaar waarmee je in een straal van 5 kilometer tot wel 20.000 apparaten met het internet kunt verbinden.
Of neem de Raspberry Pi 2, deze is al voor minder dan 40 euro beschikbaar en je kunt hierop eenvoudig sensoren aansluiten. De camera is niet voor niets de meest verkochte sensor voor de Pi. Kortom, door de lagere prijzen van hard- en software komen deze middelen en de toepassingen voor meer mensen binnen handbereik.
Terug naar de productiewerkvloer. In de industrie is het mogelijk dat we de goederenstroom in een bedrijf 1 op 1 verbinden met de informatiestroom. De informatiestroom, fysiek product en bewerkingsmachine worden op deze manier één.
In een productieproces vinden allerlei statusveranderingen plaats rondom het artikel dat bewerkt wordt. Traditioneel wordt achteraf informatie vastgelegd, zoals het gereedmelden van de bewerking, het starten van de volgende bewerking, kwaliteitsmetingen, etc. Traditioneel gezien zijn de fysieke goederenstroom en de informatiestroom van elkaar gescheiden. Ze vinden los van elkaar plaats.
Door toepassing van de nieuwe technologieën worden deze stromen nu met elkaar verweven. Ze worden één. Op deze manier is altijd en realtime bekend waar het artikel zich in het proces bevindt, welke bewerkingen al hebben plaatsgevonden, onder welke kwaliteitscondities, etc. De registratie vindt plaats wanneer het zich voordoet. Altijd up-to-date, met minder (handmatige) handelingen en een minimale kans op fouten.
Denk bijvoorbeeld ook aan de mogelijkheden voor leveranciers van machines zoals liften. Zij streven naar 24/7 uptime. Om dit te bereiken is predictief/preventief onderhoud essentieel. Via sensoren en systemen worden allerlei data verzameld over het functioneren van de liften. We verkrijgen realtime inzicht in de KPI’s van de lift, door gebruik te maken van datavisualisatie. Op deze manier wordt direct duidelijk welk apparaat service nodig heeft en wanneer! Voegen we predictieve modellen toe, dan kunnen we anticiperen op toekomstige benodigde service per machine, voordat de storing optreedt.
De beschikbare technologie geeft ons nu de kans om ons businessmodel te veranderen. Doen we het niet, dan doet de concurrent het wel. Geen industrietak is immuun voor deze transformatie. Het gaat iedereen raken en de impact is enorm en disruptief. Daarom tot slot een aantal tips om zelf met IoT aan de slag te gaan:
Het invoeren van bestellingen en verkooporders, en het bijwerken daarvan, staat in de top 10 van de meest gebruikte ERP-functies.
Nieuwe technologieën veranderen de bestaande businessmodellen en de manier waarop bedrijven zijn georganiseerd.
Het gaat niet uitsluitend om techniek, maar om innovaties die zorgen voor nieuwe businessmodellen, producten en diensten.